Bruk av blogg endret undervisningen (del1)- Dei gode døma 2010

fotoblogg 3SF_IKT i undervisningBruk av blogg har endret undervisningen, kunne Brit-Iren Haavik fortelle. Sammen med klasse 3STF jobbet hun med klasseblogg i valgfritt programfag trykk og foto.

Den første terskelen med å jobbe med blogg er å være synlig, å la alt som skjer i klasserommet være synlig for verden der ute, fortalte Haavik i sitt foredrag på Dei gode døma. Elevene jobbet med foto som de la ut på bloggen, der de også måtte skrive en kommentar der de reflekterte over egne bilder, og dermed lærte mye om fotofaget underveis. Underveis opplevde elevene å få positive kommentarer fra fotografer som likte bildene deres. Å være synlig ble dermed en spore til innsats.

Det er mange problemstillinger som dukker opp i arbeidet med en blogg, og de tekniske problemene er kanskje de minste. Bruker du f.eks blogger.com kan du i løpet av kort tid finne fram til de viktigste funksjonene og komme i gang med egen blogging. Det er også mulig å lage flere blogger under den samme bloggen. Den enkleste måten å opprette elevblogger er kanskje å la elevene opprette egne blogger og legge inn lenke til disse fra klassebloggen. Opprett en gmail-konto som du kan bruke på bloggen din, og tenk litt gjennom hva bloggen skal brukes til, og hvilket navn den bør ha. Andre alternativ er wordpress.com som krever litt mer teknisk kompetanse.

For meg var foredraget en inspirerende introduksjon til hvordan blogg kan brukes som verktøy både i praktiske og teoretiske fag. Haavik delte både erfaringer fra det praktiske arbeidet, og hadde et meget bevisst forhold til hvordan bloggen skulle brukes – og ikke skal brukes. Selv var hun bevisst på at bloggen skulle være faglig, og at elevene kun la ut faglig materiale. Bloggen skulle også i navn og uttrykk avspeile faglig aktivitet. Hver blogg ble avsluttet ved skoleslutt, og ny klasseblogg opprettet for nytt elevkull. Lenke til den gamle bloggen ble liggende. Det er viktig at elever tar hensyn til personvern og opphavsrett ved en slik blogg. Ingen bilder skal legges ut uten at samtykke var gitt fra personer i bildet, og opphavsretten skal ikke brytes. Når elevene oppretter egne blogger betyr det imidlertid at læreren ikke har kontroll over elev-bloggene. Her må elevene selv ta ansvar.

Fordeler ved bruk av blogg i undervisningen

  • Elevene blir aktive – hver arbeidsøkt avsluttes med å skrive et innlegg til bloggen, skaper en merverdi i form av refleksjon og bruk av sammensatte tekster
  • Elevene bidrar selv med stoff i større grad enn i læreverktøy som Its learning og skaper dermed eget fagstoff
  • Elevene jobber med tekst i et praktisk fag – og synes det er gøy 🙂
  • Lærerens kommentarer til elever kan bli synlige for alle – flere kan lære
  • Kan bygge opp lenkesamlig til gode nettressurser – et  eget læreverk
  • Elevene stimuleres til å skrive engelsk – for å gjøre siden internasjonal og nå lesere utenfor Norge
  • Elevene bidro i arbeid med å utforme oppgaver
  • Elevene beveger seg fra passive konsumenter til aktive brukere: Prosumenter

Bruk av blogg i undervisningen, del 2

Se Brit-Iren Haavik sin egen presentasjon fra Dei Gode Døma 2010.

fotoblogg 2SF - IKT i undervisningSe nye elevblogger her:

Flere blogginnlegg om IKT i undervisning

Legg igjen en kommentar

5 kommentarer

  1. Helen Edvardsen

     /  januar 25, 2011

    Hei! Dette synes jeg virker veldig interessant! Jeg har selv vært med på lignende arbeid. Dette var på lærerutdanningen, på et av pedagogikkursene. Måten vi brukte blogg på der var at vi skrev et refleksjonsnotat etter hver forelesning i en blogg. Bloggen var en del av karaktergrunnlaget. Ved å reflektere over forelesningene og skrive en blogg, ble utbyttet av undervisningen mye større. Blogg er et interessant verktøy jeg kommer til å bruke mye i jobben min som lærer. Jeg synes det er fint at elevene får innsikt i den digitale verden, og at de blir med på å produsere og delta i informasjonsdelingen som skjer på nettet.

    En annen måte som læreren kan holde seg oppdatert på om elevene blogger etter hver forelesning eller bare ha oversikt over alle bloggene, kan også være å ha en pageflakes-side der alle bloggene feedes inn.

  2. twlise

     /  april 2, 2011

    Helt enig i at blogg i undervisningen er kjempespennende – og ikke minst enkelt å bruke. De aller fleste lærere bruke ulike former for publiseringsverktøy som it`s learning eller fronter, og publiseringsprogrammet på blogg bruker mange av de samme prinsippene. Både blogger og wordpress er gode ressurser. Tekst, bilder og lenker er lett å legge ut, og samtidig kan elevene lære å bli bevisste sin mediebruk i forhold til god skikk og bruk for publisering på nett.
    Elevene på Vågen skole har jobbet med blogg også dette skoleåret, se for eksempel denne spennende bloggen med kreative designkjoler laget av papir. http://papirkjoler.blogspot.com/

  1. Look to Norway for læring og undervisning « MedieGlimt
  2. Bruk av blogg i undervisningen « Digital kunst og håndverk
  3. I dag tar jeg for meg “prosument”-begrepet. | Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: