Søkemotoroptimalisering – Synlig i Google med god og relevant tekst

Alle snakker om hvor viktig det er å gjøre de riktige tingene for å bli synlig i google, så jeg meldte meg på et kurs i søkemotoroptimalisering for å bli litt klokere. Her var det mange gode tips å hente, og mye informasjon å sortere. NTNU skriver også om søkemotoroptimalisering (SEO).

Bry deg bare om google

Leksjon 1 er at det bare er google som teller. Treff i google, betyr treff i kvasir og sammen har de godt over 90 % av søketrafikk. Det er altså her man satser.

Søkeord – begrep det søkes etter

Det er det viktig å bruke nøkkelordene for den virksomheten man faktisk driver, eller «triggerord» som det ofte blir kalt – de ordene det søkes etter. Søker folk etter «peis» hjelper det lite å ha «ildsted» som gjennomgangstema på sidene. Varierer man begrepsbruken, flere nøkkelord som beskriver samme tema, kan man også få treff på flere ulike søkeord. Google Adwords er et verktøy som kan hjelpe deg å sjekke hvilke søkeord som brukes.

God og relevant tekst teller

Mye, god og relevant tekst er altså viktig.  Og nå siden først dukker opp i google er det viktig at beskrivelsen av innholdet er fristende for leseren. Her er det viktig at du sjekker hva som faktisk står om virksomheten når den dukker opp i google, og endrer beskrivelsen hvis den er uforståelig. Bruk 40-66 tegn på en kort, informativ beskrivelse. Bruk gjerne nøkkelord i ulike varianter. Et godt tips er også at tekst på nett skal være mulig å skanne med blikket, slik at leseren raskt kan orientere seg i teksten. Skriv navn og uttrykk helt ut, og vær bevisst på å gi gode og utfyllende lenketekster. Lenk gjerne mellom egne artikler.

Tittel, beskrivelse og nettadresse

Tittel, beskrivelse av virksomheten og nettadresse utgjør sammen et viktig triangel for informasjon og for å være synlig i google.

Tittel

Det er viktig at tittelen er tydelig og forklarende for innholdet, slik at søkeren fort kan finne ut seg om dette er relevant informasjon. Viktigste søkeord først, bruk 40-66 tegn (innenfor det google viser) og ha unike titler for hver side.

Beskrivelse

Gi en god beskrivelse av innholdet på siden – god nok til at søkeren klikker seg inn. Gi en unik beskrivelse for hver side og bruk inntil 150 tegn.

Nettadresse

En kort, forklarende nettadresse som lett forteller både google og søkeren hva siden handler om. Bruk viktige søkeord. Det hjelper å være på et stort og anerkjent nettsted, som har tillit både hos google og bruekrne 🙂

kurset (anbefalt) ble forholdet mellom disse rangert slik:

1. Tittel: 30%
2. Beskrivelse 43 %
3. Nettadresse 21%

Statistikk og nettanalyse med Google Analytics

Google Analytics er et verktøy som hjelper deg å måle trafikken på nettsiden din. Her kan du finne statistikk for hvor stor trafikk du har, hvilke søkeord som brukes, hvor lenge leserne er inne på siden og hvor de klikker seg videre.

Blogginnlegg  om liknende tema:

Les mer om søkemotoroptimalisering:

  1. Roar Eriksens sjekkliste for søkemotoroptimalisering
  2. Dette søkte vi etter i 2010 – Kvasirs ti på topp
Advertisements
Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: