Søkemotoroptimalisering – SEO

Søkemotoroptimalisering handler om å bygge gode nettsteder for dine brukere. Hvilken informasjon er nyttig for leserne? Og hvilke ord vil leserne orientere seg etter? Dette vil jo variere avhengig av om vi henvender oss til et bredt publikum eller fagfolk som er kjent med fagterminologi. Et godt tips er å unngå «stammespråket» som bare interne  brukere forstår. Bruk i stedet triggerord, ord fra dagligtale som vi både bruker, forstår og søker etter. De vil hjelpe leseren å orientere seg i teksten, og det vil hjelpe søkemotoren å finne fram til gode nettsider. Hva er for eksempel triggerordene for dette tema? Er det SEO? Søkemotoroptimalisering? eller «synlig i google»? Kanskje ulike lesere søker etter ulike ord, da kan det være nyttig å bruke flere av disse ordene på siden.

Tittel, beskrivelse og nettadresse er den informasjonen Google viser fram når du søker etter et tema. Dette er også svært viktig informasjon til den som søker på Google – og din mulighet til å fortelle hva som finnes på nettopp denne siden. Bruk denne muligheten godt.  En presis og beskrivende tittel (title tag) vil fortelle både leseren og søkemotoren hva artikkelen handler om. Du har 66 tegn til disposisjon. Nettadressen (url) gir tillegginformasjon om nettstedet og innhold på siden. Rediger adressen på enkeltsider før publisering om nødvendig, pass på bruk av æ, ø og å. Beskrivelse av siden er din gyldne mulighet til å fortelle leseren hva som finnes på siden din. Du har 150 tegn til dette. Bruk muligheten til å informere. Som regel finnes et eget felt for beskrivelse av siden, evt se på dette som meta informasjon.

  • Tittel (title tag)
  • Beskrivelse (meta informasjon)
  • Nettadresse, domene og filnavn (url)

Her ser du resultatet når jeg søkte etter «søkemotoroptimalisering». Utsnittet gir informasjon om den siden som kom øverst i søk. Som du ser vil søkeordene bli uthevet, både i tittel, beskrivelse og i nettadresse.  Her har produsenten inkludert «SEO» og «synlighet i Google» som nøkkelinformasjon og mulige triggerord, og vil sannsynligvis få treff også på disse søkene.

Lenker er viktig for Google, og de aller fleste, mer enn 90 prosent, bruker Google når de gjennomfører søk på nett. Andre søkemotorer bruker samme prinsipp som Google, slik at det som er lurt i forhold til Google også er lurt i forhold til f.eks. Kvasir.  Søkemotoroptimalisering betyr derfor i klartekst å optimalisere i forhold til Google-søk.

Pagerank handler om et nettsteds lenkepopularitet. En lenke fra nettsted A til nettsted B tolkes som en «stemme» på nettsted B. Jo flere stemmer – dess bedre lenkepopularitet og dermed høyere rangering i Google. En stemme fra et populært nettsted gir ekstra god uttelling, og Google «elsker» sosiale medier, særlig Wikipedia, Facebook og Youtube. Pagerank er kort fortalt et system der antall lenker og lenkestruktur avgjør et nettsteds popularitet, og ifølge Ove Dalen er pagerank «selve kjernen til suksessen Google». Dette betyr at lenker både til og fra ditt eget nettsted vil gi deg høyere rangering på Google. Husk at også interne lenker på ditt eget nettsted gir uttelling. Det er fordi lenker mellom de ulike artiklene på et nettsted viser innholdsmessig dybde innenfor et tema, noe Google verdsetter høyt.

Gode lenketekster er et viktig ledd i denne prosessen. Gi lenkene dine meningsbærende navn, da hjelper du søkemotoren til å finne fram til din side. Det samme gjelder forøvrig filnavn, både på bilder og dokumenter du legger ut. «Klimarapport 2011» gir mer mening enn «klikk her», og Klimarapport_2011.pdf er et bedre filnavn enn f.eks «kl-o34520.pdf».

Bruk av æ-ø-å i nettadresser

Skriver man en tekst om f.eks søkemotoroptimalisering vil noen programmer omgjøre ø til en uforståelig rekke av tegn f.eks. ….37%k449….. Jeg har i flere sammenhenger spurt hvordan man skal forholde seg til bruk av æ, ø og å når man lager nettadresser, men har aldri fått noe godt svar på dette. Hvis du tar en titt på nettet vil du se at praksis varierer. Noen erstatter ø med o, mens andre rett og slett kutter ut disse bokstavene. Andre igjen beholder dem og sitter igjen med nettadresser som er uleselig. Nettsidene til NTNU er det eneste stedet jeg har funnet konkrete tips om hvordan bruke æ, ø og å.

Tips om søkemotoroptimalisering og hvordan skrive godt for nett

Det finnes uttallige både nettsider og bøker som gir gode tips om skriving på nett og søkemotoroptimalisering. I høyremargen på denne siden finner du lenker til noen av dem.

Advertisements
Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: